Location Intelligence brengt je verder

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9waxnzzxj2yw5iywfycyavanbnl2jsb2dpy29ulmpwzyjdxq

Britt Willemsen

geplaatst 6 dagen geleden

This image will be displayed on the main blog page

W1siziisijiwmtgvmdcvmzevmtqvndivndgvndi0l1zwqibmb2nhdglvbibjbnrlbgxpz2vuy2ugynjlbmd0igplihzlcmrlci5qcgcixsxbinailcj0ahvtyiisije1mdb4mtuwmfx1mdazyyjdxq
W1siziisijiwmtgvmdcvmzevmtqvndivntgvntgyl1zwqibmb2nhdglvbibjbnrlbgxpz2vuy2ugynjlbmd0igplihzlcmrlci5qcgcixsxbinailcj0ahvtyiisije1mdb4mtuwmfx1mdazyyjdxq

In 2017 en 2018 werd door Forbes het belang van Location Intelligence al benoemd. Het is een van de succesfactoren voor het verbeteren van klantervaring en het optimaliseren van je supply chain. Toch horen we meer over Big Data en Internet of Things. Omdat wij vinden dat ook Location Intelligence een plekje tussen de BI hot topics verdient, doken we dieper in het onderwerp.

Locatie Intelligence, wat is het eigenlijk?

Location intelligence is een BI-ontwikkeling die de ruimtelijke en geografische bedrijfsgegevens meeneemt in de analyse. Het kan gebruikt worden om ruimtelijke vraagstukken op te lossen of om een nieuwe dimensie toe te voegen aan de analyse van data. Zo kunnen retailers bijvoorbeeld hun populairste winkels en piekmomenten meten en kunnen webwinkels kijken welke regio’s het beste reageren op bepaalde vormen van (online)marketing. De grote bedrijven werken er al langere tijd mee, maar locatie intelligence neemt nu markt breed een prominente plaats in binnen de dataset.  

Wat kan het binnen jouw markt voor je bedrijf betekenen

Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen toepassingen voor Location Intelligence, maar voor de retail, telecommunicatie en de overheid zijn er voorbeelden die de industrie hebben verandert. Zo kan er voor de fysieke retail gekeken worden naar welke locaties het succesvolst zijn en hoe dit komt. Daardoor kan er lokaal nog beter geadverteerd worden omdat je nu per locatie kunt zien wat werkt en wat niet. Supermarkten kunnen berekenen hoe lang mensen moeten rijden voordat ze bij hun winkel komen. Verliezen ze de klant daardoor soms aan de concurrent voor “de snelle boodschap?”. Ook kunnen ze nu gebruik maken van locatieafhankelijke marketing of aanbiedingen die alleen gelden als je in de buurt van een bepaalde winkel bent. Ook voor webshops kan de factor locatie veel toevoegen op het gebied van marketing en logistiek. Wanneer je veel bestellingen vanuit een bepaalde regio krijgt, kan je dit zowel qua marketing als logistiek veel opleveren. Waarom slaat het product in die ene regio zo aan, kun je daar misschien meer uithalen en moet je misschien een magazijn openen dat dichterbij deze regio zit?

Voor telecommunicatie is locatie ook een belangrijke factor. Als de dekking van het netwerk niet optimaal is in een gebied waar er wel veel pogingen worden ondernomen om communicatie tot stand te brengen, is dit een kans om te verbeteren. Ook zou het zomaar kunnen zijn dat sommige eeuwenoude high traffic area’s zijn veranderd of wordt er vanuit een bepaalde regio meer naar het buitenland gebeld. Door de locatie informatie kunnen zij hun netwerk verbeteren, gepersonaliseerde aanbiedingen doen en een sterkere relatie opbouwen met hun klanten.

De overheid maakt al veel gebruik van locatiedata, maar ze zouden wellicht dit nog kunnen uitbreiden met meer real-time data. Door bijvoorbeeld in te zoomen op criminaliteit, kunnen ze de patrouille routes van de politie optimaliseren. Ook kunnen bottlenecks in het verkeer makkelijker worden opgespoord en kunnen verkeersongevallen worden voorkomen door de situatie in zogenoemde hotspots te veranderen.

Maar zelfs als je niet in een van deze drie sectoren zit, kan geografische info veel over je klanten en je bedrijfsprocessen blootleggen. Door locatie informatie toe te voegen aan je dataset, kun je de antwoorden op bepaalde vraagstukken nog beter visualiseren. Denk aan het verbeteren van je salesteam, aanrijtijd en de verdeling van salesgebieden wordt nu nog makkelijker doordat je de data visueel kunt maken. Of gebruik locatie analyses om je supply chain te verbeteren, zeker wanneer je inkoopt in een compleet andere regio kan locatieanalyse je helpen om risico’s te verkleinen en transportkosten zo laag mogelijk te houden.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Location Intelligence is ook weer een onderdeel van BI dat in de lift zit. Met de komst van mobiele locaties is de dataset alleen nog maar groter geworden en de optimalisatiekansen zijn eindeloos. Hierdoor worden de datasets wel complexer en moet je goed overweg kunnen met deze data om er ook daadwerkelijk voordeel uit te halen.

Wanneer jij op zoek bent naar een professional die location intelligence onderdeel kan maken van jouw BI, ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben een breed netwerk van BI en Big Dataspecialisten, we bespreken graag (vrijblijvend) de mogelijkheden voor jouw organisatie.