STARTEN ALS ZZP’ER IN DE IT, HOE DOE JE DAT? - EEN STAPPENPLAN

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9waxnzzxj2yw5iywfycyavanbnl2jsb2dpy29ulmpwzyjdxq

Britt Willemsen

geplaatst 8 maanden geleden

This image will be displayed on the main blog page

blog zzp stappenplan
blog zzp stappenplan

Als Visser en Van Baars houden wij ons dagelijks bezig met vacatures op de BI en Big Data Markt. Dit zijn veel vaste posities, maar ook steeds meer klussen voor zzp’ers. Maar zzp’er worden, hoe doe je dat eigenlijk?

Omdat wij als Visser en Van Baars veel te maken hebben met zelfstandigen, kunnen wij jou hierover het een en ander vertellen. Jouw carrière als zzp’er in BI & Big Data begint dus op deze pagina; onze startersgids voor zzp’ers.

ZZP’ER IN DE IT WORDEN, HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

Dus, je hebt het idee dat zelfstandige worden wel wat voor jou is. Een mooi besluit, maar hoe ga je van een idee naar werkelijkheid? Het is belangrijk om eerst een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten. Zzp’er worden binnen BI en Big Data gaat gepaard met veel regeltjes, maar laat je daar niet door afschrikken. Hieronder ons stappenplan om te beginnen als zelfstandige.

1.      Zorg dat je er klaar voor bent

Dit klinkt misschien eenvoudig, maar “er klaar voor zijn” betekent meer dan alleen je baan opzeggen. Het is belangrijk om een financiële buffer te hebben, het kan in het begin soms lastig zijn om aan opdrachten te komen (hoe goed de markt ook is). Ook moet je verzekeringen afsluiten, apparatuur aanschaffen en eventueel een kantoor huren en inrichten. Hier is geld voor nodig, dus start met een goede financiële buffer.

Een goede buffer bestaat uit de opstartkosten plus een vangnet voor minimaal 3 maanden zonder inkomsten. Wanneer je deze buffer bij elkaar hebt gespaard ben je financieel “klaar” om je bedrijf te starten.

2.      Begin met een plan

Zzp’er of freelancer worden klinkt misschien vrijblijvender dan een bv oprichten, maar het is en blijft een bedrijf. Begin dus met een bedrijfsplan. Wie zijn jouw klanten, wie zijn je concurrenten, wat heb jij ze te bieden, wat is jouw unique selling point en wat is je verdienmodel?

Wanneer je al deze dingen duidelijk hebt kun je beginnen met een echte planning. Het eerste jaar van je onderneming is cruciaal, hierin leg je de basis voor je bedrijf. Waar wil je staan over een jaar, welke omzet wil je gedraaid hebben en hoe ga je hier komen? Door dit allemaal duidelijk voor jezelf op papier te zetten krijgt je onderneming vorm.

3.      Uurtarief vaststellen

De volgende stap is voor veel startende ondernemers lastig: het bepalen van je uurtarief. Je hebt al snel het gevoel dat je teveel vraagt voor je diensten. Het is hierbij belangrijk om je niet door emotie te laten leiden. Je moet van dit uurtarief naast je eigen salaris ook je verzekeringen, belastingen, software, apparaten en pensioen verzorgen. Daarnaast lever jij met jouw werkzaamheden grote waarde op voor de bedrijven waar je deze werkzaamheden gaat verrichten.

Om een goed uurtarief vast te stellen moet je met vier dingen rekening houden:

  1. Het inkomen dat je per maand wil hebben. Wat heb je nodig om te leven? Van welk (realistisch) bedrag aan het einde van de maand word jij gelukkig?
  2. De uurtarieven van anderen (je concurrenten) in de branche.
  3. Vraag en aanbod, in de IT is er nog altijd meer vraag dan aanbod dus je kunt wel wat hoger inzetten.
  4. De waarde die jij toevoegt voor een bedrijf. Als ze door jouw inzet hun omzet verdubbelen is dat ook wel wat waard.

4.      Kies de rechtsvorm van je bedrijf

Als ondernemer kun je kiezen voor twee type rechtsvormen. Een zonder rechtspersoonlijkheid, de eenmanszaak, vof, cv en maatschap, of een met rechtspersoonlijkheid zoals de bv, nv, vereniging of stichting. De rechtsvorm is niets meer of minder dan de juridische vorm die je aan je bedrijf geeft.

De term zzp’er is geen rechtsvorm, dit is niets anders dan een zelfstandige die zonder personeel opereert. De kamer van koophandel heeft een duidelijke video gemaakt over de verschillende rechtsvormen en hun belangrijkste kenmerken.

 

Wanneer je twijfelt over welke rechtsvorm je moet kiezen, kun je advies inwinnen bij een professional.

5.      Schrijf je in bij de kamer van koophandel

Wanneer je hebt bepaald welke rechtsvorm je bedrijf moet hebben, is het tijd om je in te schrijven in het handelsregister. Dit zal je in het geval van niet-rechtspersonen zelf moeten doen, wanneer je een rechtspersoon opricht moet de notaris dit regelen.

6.      Hou je administratie op orde!

Als zzp’er moet je verplicht een administratie bijhouden en rechtsgeldige facturen sturen. Richt dit vanaf het begin goed in en overleg dit eventueel met een boekhouder. De belastingdienst vindt de volgende onderdelen de basis van een zakelijke administratie:

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • In- en verkoopadministratie

Een rechtsgeldige factuur bevat de volgende gegevens:

  • Jouw btw- en kvk-nummer;
  • Een uniek factuurnummer, facturen moeten doorlopend zijn genummerd;
  • Een factuurdatum;
  • De bedrijfsnaam en het adres van je klant;
  • Een omschrijving van het geleverde product/ de geleverde dienst;
  • De btw per btw-tarief;
  • Het totale btw-bedrag.

Wanneer je van jezelf weet dat dit niet je sterkste kant is, huur dan gelijk een boekhouder in. Deze verdienen zichzelf vaak al bij de eerste belastingaangifte terug door regels en wetgeving handig toe te passen.

7.      Waar ga je werken?

Nu de administratie op orde is wordt het tijd om aan de slag te gaan. Maar waar ga je eigenlijk werken? Als zzp’er heb je verschillende mogelijkheden: op locatie, thuis of je huurt een kantoor/ flexplek. Een combinatie van deze opties is natuurlijk ook mogelijk. Omdat er aan alle opties een ander kostenplaatje verbonden zit, is het goed om dit voor jezelf duidelijk te krijgen.

Welke optie je ook kiest, er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden:

  • Als je op locatie werkt, zitten je reiskosten dan in je uurtarief of factureer je deze apart?
  • Wanneer je thuiswerkt verreken je dan een gedeelte van je internet en stookkosten in je uurtarief, neemt je bedrijf deze kosten voor een deel op zich of neem je dit gewoon privé voor je rekening?
  • Voor het huren van een kantoor kun je kiezen voor flexplekken of echte kantoorruimte. Beide komen met hun eigen voor- en nadelen. Wanneer je niet fulltime een kantoor nodig hebt is een privéruimte huren erg kostbaar, maar een ruimte delen betekent vaak dat je geen vaste plek of 24-uur per dag toegang hebt.

8.      Hoe vind je klanten?

De basis van je bedrijf staat, nu is het tijd voor inkomen! Zelf acquisitie plegen en klanten vinden is volgens vele zzp’ers het grote nadeel van zelfstandig zijn. Je begint natuurlijk met iedereen in je omgeving te vertellen wat je gaat doen. Veel zzp’ers krijgen hun eerste opdrachten vanuit de directe omgeving. Daarnaast kun jij je aanmelden op verschillende platformen en kun je koude acquisitie plegen bij klanten waar je graag voor wilt werken. Ook kun je bemiddelaars benaderen, zij werken vaak samen met verschillende klanten en kunnen opdrachten vinden die bij je passen. Zo maak je gebruik van hun netwerk en bouw je ook zelf een steeds groter netwerk op.

Onze rol voor zzp’ers in BI en Big Data

Met dit stappenplan heb je binnen no-time een onderneming opgezet. Als Visser & Van Baars helpen wij jou graag bij de stappen daarna. Je kunt gebruik maken van ons netwerk om leuke klussen te vinden. Ook wanneer je van tevoren wilt sparren over de mogelijkheden binnen jouw vakgebied, staan we vrijblijvend voor je klaar.