2018 WORDT HÉT JAAR VAN BIG DATA, MAAR WAAROM EIGENLIJK?

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9waxnzzxj2yw5iywfycyavanbnl2jsb2dpy29ulmpwzyjdxq

Britt Willemsen

geplaatst 9 maanden geleden

This image will be displayed on the main blog page

blog 2018 het jaar van Big Data
blog 2018 het jaar van Big Data

Big Data is al jaren een term die zoemt. Lang was het haast ongrijpbaar, maar sinds 2017 zien wij een sterke toename in de vraag naar Big Data rollen. Volgens onze voorspellingen wordt 2018 het jaar voor Big Data. In dit blog leggen we je graag uit waarom.

Meten is weten én voorspellen

Analytics wordt de laatste jaren steeds belangrijker. Bedrijven meten het gedrag van consumenten en voorspellen hiermee nieuw gedrag. Ook de uitkomsten van deze voorspellingen worden weer gemeten en verwerkt. Hierdoor worden we door data steeds beter in het voorspellen van consumentengedrag. Deze Predictive Analytics wordt voor steeds meer bedrijven van cruciaal belang. Ze gebruiken dit samen met de data die beschikbaar is voor een compleet gepersonaliseerde ervaring. Zo ziet elke gebruiker precies wat hij moet en wil zien.  Deze techniek bestaat natuurlijk al langer, zo voorspelde Target eens een zwangerschap nog ruim voordat de familie van deze consument op de hoogte was. Maar ook door steeds slimmer wordende systemen kan deze kennis beter worden toegepast. In dit hele proces speelt Big Data een grote rol. Om goede voorspellingen te doen en een gepersonaliseerd aanbod te geven, moet informatie uit veel verschillende stromen worden opgeslagen, gestructureerd en verwerkt.

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds slimmer

Ook zien wij een sterke toename van slimme bots. Van websites die de beste vliegdeal voor je opzoeken tot smartwatches en geautomatiseerde klantenservice, bots (en daarmee AI) zijn tegenwoordig overal. Deze ontwikkeling zal in 2018 in een rap tempo groeien doordat er voor bedrijven veel winst valt te behalen. Als simpele klantenservicevragen afgehandeld kunnen worden door een bot, kunnen klanten 24/7 te woord worden gestaan voor een fractie van wat een menselijke medewerker kost. Klantenservice van de toekomst wordt dus een mooi samenspel van computer en mens.

En wat dacht je van jouw persoonlijke assistent. Of het nu Siri, Alexa, Google Assistant of Cortana is, ze communiceren allemaal met andere apparaten en bots. Elke vraag die je stelt en actie die daarop volgt, is data waar deze apparaten zelf ook weer van leren. Mits deze data op de juiste manier opgeslagen, gestructureerd en verwerkt wordt natuurlijk. Het is nu vaak wel duidelijk dat je met een bot spreekt of dat advertenties worden aangepast op zoekgedrag uit het verleden. Maar wanneer machines slimmer worden, patronen nog beter leren herkennen en zichzelf ook dingen aanleren, kan er worden gepersonaliseerd op een bijna-menselijke manier.

De GDPR maakt het ook het jaar van Big Data

The sky is the limit, met zoveel toepassingen van data was het natuurlijk wachten op wetgeving die dit inperkt. Want wie bepaalt straks waar jouw data terechtkomt en welke vliegtickets jij eigenlijk te zien krijgt? Om te voorkomen dat data compleet wordt misbruikt zonder medeweten van de gebruikers, is de privacywetgeving aangescherpt. De GDPR zorgt ervoor dat bedrijven zorgvuldiger om moeten gaan met data, deze beter moeten beveiligen en niet zomaar alle data mogen opvragen en opslaan. Wat dat allemaal precies inhoud is voer voor een andere blogpost, maar het is duidelijk dat bedrijven dus proactief achter de verwerking van data binnen hun bedrijf aan moeten. Big Data zal daarom niet alleen meer een buzzwoord zijn maar ook echt iets waar je wat mee moet.

Conclusie

Dat dit jaar het jaar van Big Data wordt, mag duidelijk zijn. Met steeds slimmer wordende bots en personalisatie zullen bedrijven van alle formaten meer en meer data gaan verwerken. Dat ze vervolgens ook wat met deze data “moeten” door de GDPR zorgt ervoor dat het verzamelen, managen en interpreteren van data een grotere rol krijgt in ons IT-landschap.