VISSER & VAN BAARS: RECRUITMENT 2.0

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9waxnzzxj2yw5iywfycyavanbnl2jsb2dpy29ulmpwzyjdxq

Britt Willemsen

geplaatst meer dan een jaar geleden

This image will be displayed on the main blog page

Daniel Visser en Bernd van Baars
W1siziisijiwmtgvmdyvmdyvmdkvmtmvmzmvnza1l1njcmvlbibtag90idiwmtgtmdytmdygyxqgmtaumtmumtyucg5nil0swyjwiiwidgh1bwiilcixntawede1mdbcdtawm2mixv0

Met een oer-Hollandse achtergrond hebben Bernd van Baars (1980) en Daniël Visser (1981) een nuchtere kijk op recruitment. Met Visser & Van Baars proberen zij door recruitment anders in te steken een positieve draai aan deze sector te geven in Nederland, België en Duitsland. Met een verregaande IT-nichefocus gaan ze kennisgericht te werk en heeft het duo kwaliteit hoog in het vaandel staan. Het draait om consultative selling: sparren op niveau met klant en kandidaat, langetermijnrelaties opbouwen en bedrijven adviseren in plaats van slechts aan hen te verkopen.

De ondernemers lichten toe waarom zij deze vorm van recruitment toepassen en waarom dit onderscheidend is in de IT-recruitmentwereld.

Niveau consultants

Er worden uitsluitend hbo- en wo-opgeleide consultants met relevante werkervaring aangenomen. Bovendien wordt er van hen verwacht dat zij zich continu ontwikkelen in hun vakgebied en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. De accurate werving en selectie van consultants heeft als gevolg dat het verloop van medewerkers laag is. Bij Visser & Van Baars staat het belang en de ontplooiing van werknemers centraal. Er worden trainingen gegeven om de consultants te voeden met relevante informatie, zodat zij in staat zijn om als sparringpartner voor klant en kandidaat te fungeren.

Een sterk netwerk

Als je als opdrachtgever met spoed op zoek bent naar een nieuw teamlid wil je dat er snel gehandeld wordt. Onze consultants halen daarom alles uit de kast om zo spoedig mogelijk resultaat te leveren. Omdat zij dagelijks werken aan hun netwerk is dit mogelijk. Door altijd in contact te staan met de markt zijn de lijnen kort en kan er snel geschakeld worden.

Examens

Aan het eind van ieder zeven maanden durend traineeship worden er examens afgenomen die gericht zijn op de specifieke IT-nichemarkten. Alle consultants moeten hun examen succesvol afgelegd hebben, voordat zij de markt op mogen. “Zo weten we onze kennis en kwaliteit te waarborgen”, licht Daniël toe.

Lopend marktonderzoek

Het doel is om de consultants om te toveren tot een lopend marktonderzoek uit de praktijk. Daniël expliceert: “Gartner is een mooi bedrijf dat allerlei IT-ontwikkelingen in kaart brengt. Eigenlijk wil ik dat wij per subniche meer weten dan Gartner. Elke consultant is op zijn niche heer en meester zijn van de ontwikkelingen binnen die niche. De consultant kan die informatie vervolgens goed overbrengen op de klant en kandidaat in zijn regio en daarmee heeft hij meerwaarde.”

Persoonlijke aanpak

Op het moment dat een positie bij ons wordt aangebracht gaan wij direct aan de slag. In tegenstelling tot veel anderen in de markt voeren wij face-to-face gesprekken met onze kandidaten en proberen wij ook echt hun need te achterhalen. Wanneer je opdrachtgevers en kandidaten goed kent weet je precies wat er gezocht wordt. Op deze manier kunnen er betere matches op de lange termijn gemaakt worden.

Recruitment 2.0

Bernd en Daniël introduceren hiermee recruitment 2.0. Dit is een diepgaandere manier van staffing waarbij de consultants een adviserende rol aannemen. Daniël vertelt: “Omdat wij met niches werken, denk ik dat we verplicht zijn om kennis te hebben van die niches. Daarom is het noodzakelijk om recruitment 2.0 te adopteren in ons bedrijf. We merken dat de klanten en kandidaten daar behoefte aan hebben."

Bernd vult aan: “Het doel ervan is door verregaande specialisatie met meer kennis gedreven recruitment een kwalitatieve en consultatieve werking te geven aan recrui­tment.” Met inhoudelijke kennis, veel face-to-face contact en een resultaatgerichte houding, gaan de ervaren consultants van Visser & Van Baars dagelijks aan de slag als sparringpartner voor klant en kandidaat. “Zo kunnen zij er met behulp van een gap analyse achter komen een bedrijf een bepaalde expertise mist, omdat er een ontwikkeling aan zit te komen. Dus de consultant wijst eerst op een bepaalde behoefte waar hij vervolgens ook direct een oplossing voor aanbiedt in de vorm van passende expertise. Omdat hij zijn netwerk goed op orde heeft, weet hij wie er klaar is om een switch te maken. Dan heeft de consultant dus echt meerwaarde. Ik geloof niet dat dat stuk, die consultatieve manier, eruit gaat. Veel mensen zeggen weliswaar dat er een moment komt dat het intermenselijke deel van recruitment overbodig wordt, omdat er een vervangend online platform komt. Dat is gedeeltelijk waar, maar omdat je een inhoudelijke sparringpartner bent en alles weet over de marktontwikkelingen ondervang je dat”, sluit Bernd af.